Najczęściej zapalenie ścięgna spowodowane jest długotrwałym wykonywaniem tej samej czynności. Na przykład uprawianiem cięgle tej samej dyscypliny sportu.

Ryzyko zachorowania znacznie wzrasta, gdy nie zrobimy odpowiedniej rozgrzewki przed treningiem. Inne możliwe przyczyny zapalenia ścięgien to:

  • nieprawidłowa postawa,
  • łuszczycowe zapalenie stawów,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • dna moczanowa,
  • choroby tarczycy,
  • nieprawidłowa reakcja na leki.

Zapalenie ścięgna może dotknąć każdego, choć najbardziej narażone są osoby po 40 roku życia. W tym wieku ścięgna stają się mniej elastyczne, tym samym łatwiej o bolesny uraz. Zapalenie ścięgna może dotyczyć niemal każdej części ciała.

Jak odróżnić zwykły ból od zapalenia ścięgna?

W odróżnieniu od zwykłego bólu, zapalenie ścięgna daje specyficzne objawy. Podstawowy objaw to oczywiście ból w okolicy ścięgna. Dolegliwości bólowe mogą występować także w okolicach stawów. Samo ścięgno jest bardzo wrażliwe na dotyk.

Jeżeli będziemy borykać się z zapaleniem ścięgna kolana, to będziemy odczuwać mocny, tępy ból zarówno nad i pod kolanem. Ból będzie się nasilał przy chodzeniu. Najprościej rzecz ujmując zwykły ból mięśni jest odczuwalny w środku mięśni, a nie w okolicach stawu.

Warto też zwrócić uwagę na to czy ból występuje w czasie treningu. Jeżeli borykamy się ze zwykłym bólem, to pojawia się on zazwyczaj ze sporym opóźnieniem i nie nasila się on w trakcie ćwiczeń. Natomiast jeśli borykamy się z zapaleniem mięśni to ból pojawia się nawet przy zwykłym poruszaniu kończyną, na przykład w czasie chodzenia.

Ból po treningu występuje jest całkowicie normalną reakcją organizmu. Nasze ciało przyzwyczaja się do zwiększonej aktywności fizycznej. Jednak jeśli ból pojawia się w stawie i utrzymuje się przez ponad 2 tygodnie, nawet w czasie odpoczynku, to powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem. Być może właśnie cierpimy na zapalenie ścięgna.

Jak poradzić sobie z bólem?

Ścięgna to połączenie pomiędzy kośćmi, a mięśniami. Tym samym za każdym razem, gdy wykonujemy jakikolwiek ruch używamy także ścięgien. Żeby złagodzić dolegliwości bólowe możemy użyć opaski uciskowej. Pomoże ona unieruchomić bolący staw oraz samo ścięgno. Możemy też spróbować rozciągnąć bolące ścięgno, a także spróbować wykonać masaż. Możemy też użyć maści, która złagodzi dolegliwości bólowe.Bardzo dobrze sprawdzi się na przykład voltaren gel (https://www.aptekagemini.pl/voltaren-emulgel-1-10-mg-g-zel-100-g-0002268). Gdy nasze dolegliwości ustąpią warto pomyśleć o zrównoważonym treningu siłowym. Pomoże on wzmocnić mięśnie, dzięki temu będziemy zapobiegać ponownemu wystąpieniu naszego problemu.

Ćwiczenia powinny być wprowadzane stopniowo. Powoli zwiększajmy ich intensywność. Jeśli nie mamy doświadczenia w tej materii, to warto skonsultować się ze specjalistą, na przykład fizjoterapeutą. On pomoże nam dobrać odpowiednie formy aktywności do naszych potrzeb. Nieodpowiednio dobrane ćwiczenia mogą pogłębić nasze problemy z układem ruchu.